Jenayah siber merupakan jenayah komputer yang baharu pada abad ini. Kemunculan
Internet sebagai alat komunikasi terkini menjanjikan satu wadah penyebaran
maklumat yang memantapkan ilmu dan maklumat. Oleh sebab tiada siapa yang dapat
mengawal perjalanan maklumat di dunia siber, berjuta-juta laman web telah
dihidupkan. Bermacam-macam maklumat sama ada benar atau salah, idea, ideologi,
propaganda dan tidak kurang juga pornografi disebarkan melalui Internet.
Pada masa yang sama, kebebasan maklumat yang
dijanjikan oleh dunia siber ini menimbulkan rasa gerun bagi pihak pentadbir sesetengah negara yang selama ini mahu mengongkong
kebebasan bersuara, berfikir dan berpendapat penduduk mereka.
Kecanggihan Internet -
kemampuannya mengatasi sempadan geografi
Keupayaan Internet sebagai alat komunikasi jauh mengatasi alat-alat komunikasi
yang ada sekarang. Percetakan, telefon dan televisyen telah berzaman memainkan alat yang
penting dalammedia untuk menyampaikan ilmu dan maklumat
kepada orang ramai. Namun, bahan-bahan media ini penyebaran maklumatnya adalah
satu hala dan tidak interaktif seperti Internet.
Ini membolehkan pengawalan maklumat dilakukan secara berkesan. Malah kebanyakan negara mempunyai peruntukan undang-undang yang mengawal percetakan dan
kandungan televisyen. Di Malaysia contohnya, sebarang percetakan yang
disebarkan kepada orang awam memerlukan permit yang sah. Peruntukan undang-undang yang sedia ada seperti Akta
Percetakan, Akhbar dan Penerbitan 1984, Akta Penyiaran 1988, Akta Hasutan 1948, Akta Rahsia Rasmi 1972 membataskan maklumat-maklumat yang
boleh dicetak dan diedarkan kepada orang ramai
Bahan media yang tradisional juga dibatasi oleh
had geografi. Penyebaran buku, majalah dan surat khabar memerlukan kos, tenaga manusia, infrastruktur jalan dan kemudahan kenderaan.
Kesemua faktor ini membataskan penyebaran maklumat dan pada masa yang sama
memudahkan pengawalan maklumat.
Perbezaan antara Internet dan bahan media yang sedia ada amatlah
nyata kerana Internet adalah satu platform yang menyediakan maklumat daripada
berjuta-juta pengguna dan pengkaji selidik dari seluruh dunia. Internet
memungkinkan seseorang menyebarkan maklumat dan berinteraksi dengan orang lain
yang mungkin beribu-beribu batu jauhnya.
Perlukah internet
dikawal selia
Pengawal seliaan bahan-bahan media dan cetak
adalah satu praktis yang sudah lumrah di negara membangun dan juga di kebanyakan negara
maju. Dengan perkembangan Internet,
timbullah tanda tanya sama ada Internet harus dikawal selia atau tidak.
Namun pihak kerajaan Malaysia mengambil langkah yang positif untuk
tidak menapis dunia siber. Ini termaktub dalam rang undang-undang jaminan yang
dijanjikan oleh kerajaan Malaysia dengan syarikat-syarikat Koridor Raya Multimedia. Seksyen 3(3) Akta
Komunikasi dan Multimedia 1998 juga mengisytiharkan bahawa tiada suatu pun
peruntukan di bawah akta tersebut yang membenarkan sebarang penapisan maklumat
berlaku.
Prinsip ini adalah berdasarkan pendapat bahawa
pengawalan maklumat hanya akan memberikan kesan yang negatif kepada
perkembangan teknologi komunikasi yang canggih ini.
Ini berbeza sekali dengan sesetengah negara yang
mengambil pendirian yang jauh lebih agresif. Negara-negara seperti Cuba dan China, mengamalkan
penapisan maklumat secara total atau separa. Mereka menganggap kandungan yang
dibawa di dalam Internet sebagai ancaman ideologi kepada penduduk mereka.
Mereka lebih suka penduduk mereka pasif, buta dan tidak celik kepada maklumat
dan perkembangan dunia terkini.
Banyak juga negara yang bersikap sederhana dan menapis hanya maklumat yang mungkin merosakkan
fikiran orang awam.
Kebebasan bersuara yang sedia ada seharusnya tidak
disalahgunakan. Namun demikian jika adapun penyebar maklumat palsu ataupun
pihak pembangkang sesuatu kerajaan menggunakan Internet untuk menyebarkan
ideologinya, ia bukannya satu ancaman serius. Pihak kerajaan masih ada cara lain untuk mengatasinya
contohnya adalah dengan cara meningkatkan ilmu pengetahuan rakyat dan
menyebarkan berita yang benar di media cetak atau TV.
Dengan cara ini orang ramai akan dapat mempertimbangkan kebenaran. Tapi
bagaimana dengan jenayah siber yang lain. Bolehkah kita bertolak ansur dengan
jenayah siber yang boleh membawa ancaman kepada masyarakat dan tamadun ?
Klasifikasi Jenayah
siber
Kesemua peringkat penggunaan komputer adalah
sentiasa berhadapan dengan aktiviti jenayah.
Sama ada sebagai mangsa kepada jenayah atau peralatan bagi jenayah atau
kedua-duanya.Operasi input, pemprosesan data, operasi output dan komunikasi data telah digunakan dengan teliti untuk
tujuan yang tidak sihat. Jenis jenayah siber yang biasa kita dengar
1.
Penipuan
2.
Kerosakan atau pengubahsuaian keatas program atau data
komputer.
3.
Kecurian maklumat.
4.
Capaian secara tidak sah keatas sistem
5.
Menyalin perisian secara tidah sah.
6.
Pengintipan
7.
Judi siber
9.
Pornografi
10.Penggodam atau "Hacker"
11.
Penyebaran virus
dan banyak lagi dan mungkin juga kita akan
berhadapan dengan bentuk jenayah baru selaras dengan kepesatan pembangunan
komputer .Isu yang ingin di bincangkan di sini bukanlah berkenaan bagaimana
jenayah dilakukan tetapi mengapakah jenayah ini sukar dibendung. Antara beberapa
faktor yang dikenal pasti ialah
1.
Sukar dikenalpasti siapakah penjenayahnya
2.
Kepentingan ekonomi
3.
Berbeza takrifan jenayah
4.
Kepentingan ketenteraan
5.
Sikap manusia "Human attitude"
Sukar dikenalpasti
siapakah penjenayahnya
Siapakah penjenayah siber? Apakah jenayah yang
dilakukan? Di mana jenayah dilakukan? Soalan-soalan yang sukar di jawab. Kalau
jenayah lain senang dikenali contohnya perompak tentu sekali memegang senjata , penculik tentu sekali meminta wang tebusan tetapi
bagaimana mengenali penjenayah siber. "Satu masalah utama untuk membezakan
ancaman siber dengan ancaman fizikal adalah untuk menentukan siapa yang
menyerang sistem kita, mengapa, bagaimana, dan dari mana," Michael A.
Vatis dari FBI. Umumnya penjenayah
siber adalah golongan berpengetahuan ataupun profesional. Munkin kawan kita ,
mungkin pelajar,
mungkin profesor atau
siapa sahaja. Mereka akan melakukan jenayah terhadap intitusi mereka sendiri atau
intitusi pesaing atau mereka diupah oleh pihak tertentu contohnya.
Organisasi perniagaan mungkin menjadi sasaran
pesaingnya, pekerja atau bekas pekerja. Bank serta institusi kewangan oleh perompak dan penjenayah
profesional. Manakala, pihak universitimenjadi
sasaran pelajar atau bekas pelajar. Agensi kerajaan pula mungkin menjadi mangsa pengganas dan komputer militari mungkin
disabotaj.
Kalaulah orang yang melakukan jenayah tidak di
kenali undang-undang yang di rangka untuk membendungnya
tidak akan bermakna. Di Amerika yang canggih teknologinyapun gagal
mengesan perancang trajedi 11 September.
Semasa Peristiwa 11
September 2001, 19 orang perampas kapal terbang memasuki Amerika Syarikat dengan
menggunakan visa yang sah. Selain secara peribadi,
mereka berhubung melalui Internet atau membuat panggilan telefon dengan
menggunakan kad prabayar untuk merancang serangan terhadap New York dan Washington.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan